Cesta: Titulní stránka
město Otrokovice
První písemná zmínka o Otrokovicích je obsažena v listině olomouckého biskupa Jindřicha Zdíka, která je datována do roku 1141. První písemná zmínka o Kvítkovicích je podle Wikipedie datována do roku 1350, kdy Kvítkovice přešly do majetku tečovického statku. Otrokovice v dnešních hranicích vznikly v roce 1960 spojením samostatných obcí Otrokovice a Kvítkovice, městem se pak staly v roce 1964. Město Otrokovice (dále jen „město“) je základním územním samosprávným celkem ve smyslu Ústavy České republiky a obecního zřízení. Samospráva našeho města, jakož i všech ostatních obcí v ČR, byla na základě ústavního zákona č. 294/1990 Sb. a zákona č. 367/1990 Sb. (obecní zřízení) obnovena dnem 24.11.1990, tj. dnem prvních „polistopadových“ voleb do zastupitelstev obcí.
Právní poměry města, principy a podmínky činnosti města a jeho orgánů jsou v současné době upraveny zejména Ústavou České republiky a zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, ale i dalšími souvisejícími právními předpisy.
Město je právnickou osobou-veřejnoprávní korporací, jejímž základním úkolem je pečovat o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů. Město je povinno při své činnosti dbát na ochranu veřejného zájmu vyjádřeného v zákonech a v jiných právních předpisech.
Město je základním územním samosprávným společenstvím občanů. Orgány města vedle spravování vlastních záležitostí města rovněž vykonávají státní správu, kterou stát na obce přenesl, a to ve správním obvodu samotného města a dále ve správním obvodu obce s pověřeným obecním úřadem (tj. i pro obce Bělov a Tlumačov) a ve správním obvodu obce s rozšířenou působností (tj. i pro město Napajedla a pro obce Bělov, Halenkovice, Komárov, Oldřichovice, Pohořelice, Spytihněv, Tlumačov a Žlutava).
Činnosti a úkoly zabezpečované městem a jeho orgány patří buď do oblasti samostatné působnosti obce, nebo do oblasti přenesené působnosti obce.
Do samostatné působnosti obce patří spravování záležitostí, které jsou v zájmu obce a jejích občanů, pokud nejsou svěřeny zákonem krajům nebo pokud nejde o výkon přenesené působnosti nebo výkon státní správy správními úřady, a další záležitosti, které do samostatné působnosti obce svěřují zákony. Typickými činnostmi patřícími do oblasti samostatné působnosti je hospodaření s městským majetkem, správa městských budov sloužících veřejnosti (školy, sociální zařízení, úřední budovy), správa místních komunikací a veřejných prostranství, schvalování územního plánu, ale také např. péče o rozvoj kultury a sportu na místní úrovni.
V oblasti přenesené působnosti obce vykonává město za stát státní správu ve věcech, které stanoví zákony. Mezi činnosti prováděné v přenesené působnosti patří například vedení evidence obyvatel, vedení matriky, vydávání občanských průkazů a cestovních dokladů, evidence vozidel, zkoušky pro získání řidičských oprávnění, evidence řidičů a vydávání řidičských průkazů, živnostenská správa a kontrola, vydávání stavebních povolení, správa na úseku odpadů, vodního hospodářství, ochrany ovzduší a ochrany přírody a krajiny, projednávání přestupků a ukládání správních trestů za jejich spáchání a také vybírání místních poplatků (zavádění místních poplatků a stanovení jejich sazeb je však působnost samostatná).
Orgánem dohledu a kontroly nad činností města ve věcech samostatné působnosti je Ministerstvo vnitra a ve věcech přenesené působnosti Krajský úřad Zlínského kraje. Orgánem odvolacím proti rozhodnutím orgánů města vydaným ve správním a daňovém řízení je zpravidla Krajský úřad Zlínského kraje.
Občany města jsou fyzické osoby, které jsou státními občany České republiky a jsou ve městě přihlášeny k trvalému pobytu.
Organizační struktura Městského úřadu Otrokovice:
Jednotka Sboru dobrovolných hasičů Kvítkovice
Jednotka Sboru dobrovolných hasičů Otrokovice
Město je společníkem (akcionářem) i dalších obchodních společností (např. Dopravní společnost Zlín-Otrokovice, s. r. o., Moravská skládková společnost, a. s.) a členem jiných právnických osob (např. dobrovolný svazek obcí Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu a vodní cesty na řece Moravě, Svaz měst a obcí České republiky, MAS Severní Chřiby a Pomoraví).
budova MěÚ č. 1, nám. 3. května 1340, Otrokovice
budova MěÚ č. 2, nám. 3. května 1341, Otrokovice
budova MěÚ č. 3, nám. 3. května 1790, Otrokovice
budova MěÚ č. 4 – Na Uličce 1835, Otrokovice (oddělení krizového řízení)
budova MěÚ č. 5 – Erbenova 1597, Otrokovice (pobočka městské knihovny)
budova na nám. 3. května 1342 (vedle budovy MěÚ č. 2) - odbor školství a kultury
všechna pracoviště MěÚ
pondělí | 08:00 - 11:30 12:30 - 17:00 hodin |
středa | 08:00 - 11:30 12:30 - 17:00 hodin |
podatelna
každý pracovní den | 07:00 - 18:00 hodin |
|
|
pokladna (2. budova MěÚ)
pondělí | 08:00 - 17:00 hodin |
úterý | 08:00 - 11:30 hodin |
středa | 08:00 - 17:00 hodin |
čtvrtek | 08:00 - 11:30 hodin |
pátek | 08:00 - 11:30 hodin |
|
|
evidence obyvatel, občanské průkazy, cestovní doklady, matrika a Czech POINT, evidence živností, evidence řidičů a řidičské průkazy, evidence vozidel, místní poplatky, vymáhání pohledávek a správa majetku města, sociální práce mimo sociálně-právní ochranu dětí
pondělí | 08:00 - 11:30 12:30 - 17:00 hodin |
úterý | 08:00 - 11:30 hodin |
středa | 08:00 - 11:30 12:30 - 17:00 hodin |
pátek | 08:00 - 11:30 hodin |
577 680 111 (ústředna) a další kontakty viz internetové stránky města
Územní plán Otrokovice z roku 2018
viz internetové stránky města – územní plánování
Integrovaný strategický rozvojový plán města Otrokovice 2014-2023
viz internetové stránky města - strategický plán
(tyto dokumenty jsou k nahlédnutí v odboru rozvoje města – budova MěÚ č. 3)
Komunitní plán sociálních služeb na Otrokovicku
viz internetové stránky města - komunitní plán
(tento dokument je k nahlédnutí v odboru sociálním – budova MěÚ č. 2)
Podmínky práva svobodného přístupu k informacím a základní podmínky, za nichž jsou informace poskytovány, upravuje zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a pro speciálně vymezený okruh informací se postupuje podle zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů. Podrobnější pravidla vyřizování žádosti o informace upravuje vnitřní předpis vydaný Radou města. Město a jeho orgány poskytují informace zveřejněním nebo na základě žádosti.
Zveřejňované informace jsou např.:
Informace se zveřejňují zejména těmito způsoby:
Žádost o informaci může být podána ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací (např. e-mailem):
Postup vyřizování podání ve správním řízení je upraven zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. Správní řád je obecným právním předpisem upravující základní zásady a pravidla správního řízení, který se užije vždy v případech, pro které zvláštní správně-právní předpis (např. stavební zákon nebo živnostenský zákon) nestanoví jinak.
Podání je podle správního řádu možno učinit písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem. Za podmínky, že podání je do 5 dnů potvrzeno, popřípadě doplněno způsobem uvedeným v předchozí větě, je možno podání učinit pomocí jiných technických prostředků, zejména prostřednictvím dálnopisu, telefaxu nebo veřejné datové sítě bez použití uznávaného elektronického podpisu.
Fyzická osoba, podnikající fyzická osoba a právnická osoba může také za podmínek stanovených zákonem o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů provádět úkon vůči orgánu veřejné moci prostřednictvím své datové schránky, umožňuje-li to povaha daného úkonu.
Daňové řízení je upraveno zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů. Daňové řízení v činnosti obcí se uplatňuje při správě (placení, vymáhání) místních poplatků, odvodů za porušení rozpočtové kázně u dotací z obecního rozpočtu a při placení a vymáhání poplatků sankční povahy a pokut, které jsou příjmem obecního rozpočtu.
Podání lze podle daňového řádu učinit písemně, ústně do protokolu nebo datovou zprávou
Písemná podání a podání ústně do protokolu musí být podepsána osobou, která podání činí.
Účinky podání má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití datové zprávy, která není podepsána způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu, nebo za použití jiných přenosových technik, které je správce daně způsobilý přijmout, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno nebo opakováno způsobem uvedeným v předchozím odstavci.
Výkon ústavně zaručeného petičního práva upravuje zákon č. 85/1990 Sb., o právu petičním. Způsob přijímání, projednávání a vyřizování peticí a stížností orgány města upravuje vnitřní předpis vydaný Radou města.
Petice musí být písemná a její další náležitosti stanovuje zákon o právu petičním. Stížnost nebo podnět je možné podat písemně, tedy v listinné podobě, nebo v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem, anebo ústně. Z podání musí být patrné, kdo jej podává, a které věci se týká. Stížnost podaná podle ustanovení § 175 správního řádu musí mít předepsané náležitosti podání podle ustanovení § 37 správního řádu.
Fyzická osoba, podnikající fyzická osoba a právnická osoba může také za podmínek stanovených zákonem o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů provádět úkon vůči orgánu veřejné moci prostřednictvím své datové schránky, umožňuje-li to povaha daného úkonu.
Postup a lhůty vyřizování jiných než výše uvedených žádostí, zejména jde-li o žádosti a podání v samostatné působnosti obcí, se řídí zákonem o obcích, případně rozhodnutími orgánů města.
Na podatelnu MěÚ je možné se obrátit v kterýkoliv pracovní den ve stanovené úřední době, na jiná pracoviště MěÚ v úřední dny ve stanovených úředních hodinách.
Další informace o místě a způsobu podání žádosti, stížnosti, návrhu, podnětu či jiného dožádání lze získat v pracovní dny ve stanovené pracovní době telefonicky na čísle 577 680 111 nebo osobně na přepážce informací v přízemí budovy MěÚ č. 1. Podrobnější informace o místě získání rozhodnutí lze obdržet vždy na příslušném odboru MěÚ, který rozhodnutí vydal nebo má uloženo dané rozhodnutí sdělit.
Osobními údaji jsou veškeré informace o identifikované nebo identifikovatelné fyzické osobě (dále jen „subjekt údajů“); identifikovatelnou fyzickou osobou je fyzická osoba, kterou lze přímo či nepřímo identifikovat, zejména odkazem na určitý identifikátor, například jméno a příjmení, identifikační číslo (rodné číslo), lokační údaje (adresa), síťový identifikátor (IP adresa) nebo na jeden či více zvláštních prvků fyzické, fyziologické, genetické, psychické, ekonomické, kulturní nebo společenské identity této fyzické osoby.
Práva subjektu údajů jsou od 25. května 2018 upravena nařízením Evropského parlamentu a rady (EU) 2016/679, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (čl. 12 až 23, čl. 77 až 82), případně souvisejícími právními předpisy. Tato práva je možné uplatňovat za podmínek stanovených obecným nařízením o ochraně osobních údajů, případně jinými souvisejícími právními předpisy EU nebo ČR. Práva určitého subjektu údajů se vždy týkají pouze jeho osobních údajů.
Bližší informace k právům subjektu údajů a k jejich uplatňování - viz internetové stránky města – Ochrana osobních údajů
Informace o místě, lhůtě a způsobu podání opravného prostředku proti rozhodnutím orgánů města vydaným ve správním nebo daňovém řízení jsou vždy součástí daného rozhodnutí. Rozhodnutí vydaná ve správním nebo daňovém řízení je zpravidla možno napadnout řádnými opravnými prostředky, a to do doby nabytí právní moci daného rozhodnutí, nebo mimořádnými opravnými prostředky, jde-li o rozhodnutí pravomocná. Lhůty pro podání opravných prostředků stanovují příslušné správní předpisy (správní řád, daňový řád, příp. další právní předpisy).
V případě rozhodnutí, která jsou vydána mimo správní nebo daňové řízení, není postup podávání opravných prostředků formalizován. To se týká většiny rozhodnutí vydaných v samostatné působnosti města, především tedy rozhodnutí (usnesení) volených orgánů města (zastupitelstva města a rady města). V těchto případech je možné orgán města, který rozhodl, požádat o opětovné posouzení věci; takováto žádost se posuzuje především z hlediska, zda nastaly nové skutečnosti nebo byly předloženy nové informace, které odůvodňují opětovné projednání věci.
Místo a způsob podání opravného prostředku, je-li k přijetí podání opravného prostředku podle právních předpisů příslušný orgán města:
Na podatelnu je možné se obrátit v kterýkoliv pracovní den ve stanovené úřední době, na jiná pracoviště MěÚ v úřední dny ve stanovených úředních hodinách.
Životní situace viz internetové stránky města - životní situace
Město je oprávněno vydávat právní předpisy, a to v samostatné působnosti obecně závazné vyhlášky města a v přenesené působnosti nařízení města.
Vydané obecně závazné vyhlášky města Otrokovice a nařízení města Otrokovice v platném znění viz internetové stránky města – právní předpisy.
Zákony případně další právní předpisy České republiky jsou vyhlašovány ve Sbírce zákonů, právní předpisy města jsou vyhlašovány na Úřední desce Městského úřadu Otrokovice. Platná úplná znění právních předpisů vydaných městem jsou přístupná na internetových stránkách města, v písemné podobě lze do nich nahlédnout v úřední dny v úředních hodinách na Městském úřadě Otrokovice v kanceláři č. 206 (budova MěÚ č. 1, 1. patro).
Sbírky zákonů v elektronické podobě jsou přístupné na stránkách Ministerstva vnitra ( http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu /). Sbírky zákonů od roku 1989 jsou k nahlédnutí v úřední dny v úředních hodinách na pracovišti informací MěÚ v přízemí budovy MěÚ č. 1.
viz internetové stránky města – výroční zprávy
Město Otrokovice doposud nevedlo žádné soudní spory v záležitosti poskytování informací dle zákona č. 106/1999 Sb. a proto doposud nemělo žádné náklady na vedení takovýchto právních sporů.
Otrokovice 7. prosince 2022
Zobrazit vyhledávací formulář »
Konkrétní náměty a připomínky můžete zasílat na: jirankova@muotrokovice.cz
Celkem hlasovalo: 1767