Způsob vyřízení:
K bodu 1
Informaci nelze poskytnout v požadovaném časovém rozsahu, neboť Městský úřad Otrokovice, se jako úřad obce s rozšířenou působností stal místně a věcně příslušným správním orgánem státní památkové péče až v roce 2003.
Od roku 2003 eviduje MěÚ Otrokovice tyto záměry, které jím byly posuzovány ve smyslu ustanovení § 14 odst. 1 zákona č. 20/1987 Sb. o státní památkové péči v platném znění (řazeno dle jednotlivých let):
2007
Obnova havarované římsy na západní fasádě zámku
2011
Vytvoření nového vstupu na severní fasádě
Vybudování apartmánů ve 3. NP pravého křídla
Úprava zpevněných ploch u severní fasády
Obnova a restaurování interiérů a balkónu ve 2. NP jižního křídla
Vybudování apartmánů ve 3. NP levého křídla
2012
Úprava okolí zámku Napajedla (Ing. arch. Všetečka)
Vybudování školícího střediska ve 4. NP levého křídla – změna stavby před dokončením
Obnova a restaurování interiérů místností 207-212 ve 2. NP jižního křídla
Oprava severní ohradní zdi zámeckého parku
Restaurování interiérů místností 207-252 ve 2. NP jižního křídla
2018
Rekonstrukce některých zahradních objektů v zámeckém parku
Dokončení dlažby na chodbě jižního křídla zámku
Restaurování velké kašny a 5 ks kamenných váz u zámku
2019
Obnova fasád zámku, bazénu a altánu u zámku
Restaurování malé kašny a kam. prvků severní brány zámeckého parku
Úprava zpevněných ploch a nádvoří zámku
2020
Restaurování železných zábradlí balkónů na zámku
Obnova oken hl. budovy zámku a severní vrátnice zámeckého parku
2021
Výměna podlah a dělící příčka v severním křídle zámku
2022
Výměna dlažby na chodbě severního křídla zámku
Stavební úpravy ve 3. NP středového traktu zámku
K výše uvedenému přehledu je třeba doplnit:
a/ v letech, kdy byla vlastníkem AliaChem a.s., resp. Fatra Napajedla a.s., tj. před rokem 2011, vlastník památky po nedokončené konverzi zámku na školící středisko v 90. letech 20. století prováděl pouze nejnutnější údržbu (viz oprava havarované římsy na západní fasádě zámku) a údržbu havarijní zeleně v zámeckém parku.
b/ v přehledu jsou uvedeny všechny projednávané záměry – přestože většina byla realizována, některé z nich realizovány nebyly, nebo nikoli v celém rozsahu.
c/ do přehledu byly zahrnuty i restaurátorské práce, které sice nemají charakter „stavebních“ prací, nicméně jedná se o významné a současně značně nákladné zásahy na hmotné podstatě kulturní památky.
d/ do přehledu naopak nebyly zahrnuty záměry, které se týkaly údržby zeleně v zámeckém parku (tj. nejednalo se o stavební práce). Z hlediska finanční náročnosti se však jedná rovněž o významné náklady.
K bodu 2
Na základě kontrolní činnosti ve smyslu ust. § 29 odst. 2 písm. i/ a j/ zákona č. 20/1987 Sb. o státní památkové péči v platném znění může MěÚ Otrokovice konstatovat, že v období, kdy zámek vlastnila AliaChem a.s., resp. Fatra Napajedla a.s., byla údržba zámku podceněná a nedostatečná. V důsledku toho zámek relativně dlouhou dobu v podstatě chátral. Rovněž nejvíce rozporuplných zásahů v interiérech i na exteriéru zámku lze připsat na vrub právě této již dříve zmíněné rekonstrukcí na školící středisko (např. vikýře na střechách zámku). V následujícím období až do současnosti, kdy památku vlastní společnost Zámek Napajedla s.r.o., se péče vlastníka o předmětnou kulturní památku významně zlepšila, což souvisí i s tím, že tento vlastník se snaží objekt i komerčně využívat (hotelový provoz, restaurace). Městskému úřadu Otrokovice nepřísluší hodnotit všechny záměry společnosti Zámek Napajedla s.r.o. z pohledu jejich účelnosti („péče řádného hospodáře“) nebo jejich „rozumnosti“, už jen proto, že takové hodnocení je nutně vždy velmi subjektivní. Z hlediska správního orgánu státní památkové péče však můžeme konstatovat, že po dobu, kdy zámek vlastní tento vlastník, je o tuto kulturní památku relativně dobře pečováno a podařilo se napravit i řadu důsledků výše zmíněné nedostatečné péče za předchozích vlastníků. To samozřejmě neznamená, že zámek je v současnosti v dokonalém stavu – i za současného vlastníka zůstala např. z objektivních i subjektivních příčin řada interiérů ve stavu, v jakém skončily po rekonstrukci v 90. letech 20. století (např. místnosti ve 2. NP jižního křídla). Obecně však lze konstatovat, že stav této kulturní památky je v současnosti stabilizovaný jak z hlediska stavebně technického, tak i z hlediska zachování kulturně historických hodnot.
K bodu 3
V roce 2012 v rámci připravované obnovy interiérů bylo zjištěno, že ve třech místnostech 2. NP jižního křídla zámku (č. 212, 214 a 220) se v dřevěných konstrukcích podlah a obložení stěn nachází významné napadení dřevokaznou houbou. Zdrojem dotace vody byly dožilé francouzské dveře na jižní balkon (včetně shnilých či chybějících prahů dveřního otvoru), ze kterého voda zatékala do podlahy přilehlé místnosti. Napadení dřevokaznou houbou se poté dále šířilo podlahou do podlah sousedních dvou místností, potažmo do dřevěného obložení stěn v těchto místnostech. K sanaci bylo následně rozhodnuto provést odstranění a likvidaci napadených dřevěných podlah (nejednalo se o originální barokní parkety, ale o novodobé vlysy z baťovských úprav interiérů), a dále provést demontáž a radiologické ošetření hodnotných barokních dřevěných obložení stěn. Dále byl v dotčených místnostech odtěžen a odvezen veškerý zásyp na klenbách pod napadenými podlahami, a termické a chemické ošetření přilehlých zděných konstrukcí. Postup této sanace byl dozorován správním orgánem (MěÚ Otrokovice) i odbornou organizací státní památkové péče (NPÚ ÚOP Kroměříž) a na závěr byl zhodnocen jako účinný a kvalitní. V současnosti nám není známo, že by se v budově zámku nacházelo aktivní napadení dřevěných konstrukcí dřevokaznými houbami.
Žádost vyřizoval Městský úřad Otrokovice, odbor školství a kultury.